Όταν μιλάει κάποιος για Gamification δεν εννοεί τον σχεδιασμό παιχνιδιού, αλλά την επίδραση από τη φιλοσοφία του gaming.

Game και Gamification αποτελούν δύο διαφορετικούς όρους, που παρά την κοινή τους ρίζα, δεν πρέπει να τους συγχέουμε. Όσοι και όσες είστε έστω και λίγο εξοικειωμένοι με τον όρο, θα γνωρίζετε ήδη πως όλο και περισσότερες εταιρείες διαφορετικού αντικειμένου εφαρμόζουν πρακτικές και μηχανισμούς παιχνιδιού, για διαφορετικούς σκοπούς η καθεμία. Στο σημερινό άρθρο, θα αναλύσουμε τα χαρακτηριστικά μιας gamification στρατηγικής παραθέτοντας παραδείγματα εφαρμογής στον χώρο του Marketing, της εκπαίδευσης και του workspace.

Gamification ονομάζεται η ενσωμάτωση μηχανισμών παιχνιδιού σε ένα περιβάλλον μη παιχνιδιού. Η πρακτική αυτή αξιοποιεί τα χαρακτηριστικά που κάνουν ένα game διασκεδαστικό, για να ενισχύσει το engagement του χρήστη, ανάλογα με το περιβάλλον στο οποίο αυτός βρίσκεται κάθε φορά.

Ανάλογα λοιπόν με το αν ο χρήστης μιας gamified εφαρμογής αποτελεί μέλος ενός εργασιακού περιβάλλοντος, συμμετέχει στη μαθησιακή διαδικασία ή αντιπροσωπεύει το κοινό μιας marketing στρατηγικής, η εμπειρία του ενισχύεται. Ας δούμε μαζί πώς συμβαίνει αυτό.

Η σημασία της επιβράβευσης

Ένα βασικό χαρακτηριστικό της στρατηγικής του παιχνιδιού είναι η επιβράβευση.
Η συγκεκριμένη τεχνική εφαρμόζεται σε gamified εγχειρήματα μέσα από στόχους και επιβραβεύσεις. 

Κάθε φορά που ένας χρήστης ολοκληρώνει έναν στόχο, κερδίζει ένα badge. Τέτοια παραδείγματα επιβράβευσης εικονοποιούνται με καταμέτρηση πόντων, badges, progress bars, ακόμα και εικονικά νομίσματα.

Η τεχνική αυτή ενθαρρύνει σημαντικά την εμπλοκή του χρήστη, καθώς καλύπτει την εσωτερική του ανάγκη για αναγνώριση της προσπάθειάς του, με αποτέλεσμα να αυξάνεται και ο βαθμός αφοσίωσής του.

Εφαρμογή στους κλάδους

Το gamification δεν αποτελεί κάτι καινούριο, θα λέγαμε πως είναι μέρος της καθημερινότητάς μας σε πολλούς τομείς.
Από τον χώρο της εκπαίδευσης μέχρι και το εργασιακό περιβάλλον, μπορεί κανείς να διαπιστώσει τεχνικές που δίνουν κίνητρα στον χρήστη και βελτιστοποιούν τη συνολική εμπειρία του.

Εκπαίδευση

Η εκπαίδευση αποτελεί ακόμα έναν χώρο που το gamification strategy μπορεί να εφαρμοστεί πολύ εύκολα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το “Quest to learn”, ένα δημόσιο σχολείο στο Manhattan, πίσω από την ιδέα του οποίου βρίσκεται το New York City Department of Education και του Institute of Play.

Το συγκεκριμένο σχολείο ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2009 εφαρμόζοντας επιτυχώς τη στρατηγική του gamification of learning. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως oι gamified στρατηγικές είχαν θετικά αποτελέσματα κατά τη μαθησιακή διαδικασία.

Οι μαθητές που συμμετείχαν σε αυτές με όρους role-playing ανέπτυξαν την αυτενέργειά τους, ενώ παράλληλα ενίσχυσαν την ικανότητά τους για την επίλυση προβλημάτων. Το συγκεκριμένο διδακτικό μοντέλο κατάφερε να αναπτύξει στους μαθητές ικανότητες και δεξιότητες που θεωρούνται απαραίτητες, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα.

Στο Plus εφαρμόζουμε και κατασκευάζουμε παιχνιδοποιήσεις για online καθώς και για offline χρήσεις, προσαρμοσμένες στην δική σας φιλοσοφία και ανάγκες.

Marketing

Η προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών με την τεχνική του gamification αποτελεί αναμφίβολα έναν τρόπο να ενισχύσετε τον βαθμό engagement του κοινού σας. Τα θετικά συναισθήματα που δημιουργούνται μέσα από τη διασκέδαση οδηγούν σε μία εξίσου θετική εμπειρία γύρω από το προϊόν, με αποτέλεσμα ο χρήστης να επιστρέφει σε αυτό ξανά και ξανά.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα εφαρμογής του gamification strategy στο marketing είναι τα εξής:

  1. Τo Foursquare ενσωμάτωσε με εξαιρετικό τρόπο μηχανισμούς παιχνιδιού. Ειδικότερα, εφάρμοσε τη δυνατότητα συγκέντρωσης πόντων για κάθε check-in που πραγματοποιεί ο χρήστης. Ταυτόχρονα, πρόσθεσε τον μηχανισμό ανάδειξης του χρήστη σε «δήμαρχο περιοχής», όταν αυτός έχει επισκεφτεί ένα σημείο πολλαπλές φορές.
  2. Η Domino’s pizza στο παρελθόν πρόσθεσε στην εφαρμογή της μία ευφάνταστη δυνατότητα για τους χρήστες που δεν ξέρουν τι να διαλέξουν. Κουνώντας απλά τη συσκευή τους, η ίδια η εφαρμογή τούς πρότεινε τα toppings που μπορούσαν να προσθέσουν στην pizza τους.
  3. Tο Facebook και το LinkedIn, όσο περίεργο και αν σας φαίνεται, διαθέτουν εξίσου gamification strategies. Η ολοκλήρωση του προφίλ ενός χρήστη σαν διαδικασία ισοδυναμεί με το χτίσιμο ενός χαρακτήρα role-playing game και την ολοκλήρωση μιας αποστολής quest.
  4. Τα yellows από την Τράπεζα Πειραιώς. Πρόκειται για ένα σύστημα επιβράβευσης των αγορών, που πραγματοποιούνται σε συνεργαζόμενα καταστήματα. Τo πρόγραμμα των yellows βασίζεται στον μηχανισμό των εικονικών νομισμάτων. Οι πόντοι αυτοί μπορούν να αυξηθούν και να μειωθούν.
  5. To Headspace, μία πρωτότυπη και απίστευτα όμορφα σχεδιασμένη εφαρμογή που προσφέρει meditation συνεδρίες συνδρομητικά. Οι πρώτες 10 συνεδρίες προσφέρονται δωρεάν και μετά την ολοκλήρωση κάθε μίας προστίθεται ένα badge στο profile του χρήστη. Επίσης, το πέρασμα από τη μία συνεδρία στην άλλη είναι εμπνευσμένο από τον μηχανισμό του περάσματος σε μεγαλύτερα επίπεδα ενός game.

Εργασιακό περιβάλλον

Το gamification strategy εφαρμόζεται εξίσου σε εργασιακά περιβάλλοντα, με στόχο να τονωθεί η παραγωγικότητα των εργαζομένων. Και σε αυτήν την περίπτωση τα αποτελέσματα είναι θετικά, καθώς οι εργαζόμενοι που συμμετείχαν σε τέτοιου είδους εγχειρήματα δήλωσαν πως είχαν μία πιο ευχάριστη εργασιακή μέρα. Ταυτόχρονα, το work gamification έχει και ένα ακόμα σημαντικό προτέρημα: την επιβράβευση όσων πραγματικά αξίζουν και όχι αυτών που δέχονται μεροληπτικά την εύνοια των ανωτέρων. Το βραβείο του «υπαλλήλου του μήνα» υπόκειται ακριβώς σε αυτήν τη φιλοσοφία. Η συγκεκριμένη εφαρμογή βέβαια παρουσίασε και αρνητικά αποτελέσματα, τα οποία αναφέρουμε παρακάτω. 

Κριτική πάνω στο Gamification

Παρά τα θετικά του αποτελέσματα, το gamification έχει δεχθεί και αρνητική κριτική. Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν πως η συγκεκριμένη στρατηγική προκαλεί ακούσιες συμπεριφορές, ενώ η εφαρμογή της στον εργασιακό χώρο δημιουργεί επιπλέον άγχος στους εργαζομένους, οι οποίοι κατά την προσπάθειά τους να διακριθούν πολύ συχνά οδηγούνται σε burn-out.

Από την άλλη πλευρά, game developers όπως ο Jon Radoff αποδοκιμάζουν το gamification σαν στρατηγική με το επιχείρημα πως δεν περιλαμβάνει αυθεντικά στοιχεία παιχνιδιού. Αντίθετα, στη θέση τους χρησιμοποιούνται τεχνικές storytelling, οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στην πολυπλοκότητα των games.

Συμπέρασμα

Μία καλοσχεδιασμένη gamified εφαρμογή μπορεί να εμπλέξει τον χρήστη σε ένα απόλυτα διασκεδαστικό περιβάλλον και να αποσπάσει την αφοσίωσή του. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι εφαρμογές σχεδιασμένες με gamification-based μηχανισμούς δεν εγκαταλείπονται εύκολα από τους χρήστες. Σε κάθε περίπτωση όμως, θα πρέπει να γίνεται κριτική χρήση, ώστε ο δέκτης να διατηρεί τον έλεγχο του χειρισμού.

Δεκάδες δραστηριότητες σήμερα μας εμπλέκουν σε μια διαδικασία συλλογής πόντων. Από την αγορά του πρωινού καφέ, την επίσκεψη στο σουπερμάρκετ της γειτονιάς, μέχρι την συλλογή πόντων για τα καύσιμα του αυτοκινήτου και τα ταξίδια μας. Τα προηγούμενα αποτελούν παραδείγματα παιχνιδοποίησης στην καθημερινότητα των περισσοτέρων από εμάς.

 

Η παιχνιδοποίηση (gamification) είναι η χρήση των μηχανισμών παιχνιδιού σε μη παιγνιώδεις καταστάσεις  (Detering, Dixon, Khaled, & Nacke, 2011). Με αυτό τον τρόπο γίνεται χρήση των στοιχείων που διέπουν τα παιχνίδια, ώστε άμεσα να βελτιωθεί η εμπειρία του χρήστη και να ενισχυθεί το ενδιαφέρον του, οδηγώντας τον εντέλει σε μεγαλύτερη αφοσίωση με το προϊόν.

Αντίστοιχες προσεγγίσεις υπάρχουν και στο κομμάτι της εκπαίδευσης.

Παιχνιδοποιημένη μάθηση

Η παιχνιδοποίηση της μάθησης βραχυπρόθεσμα στοχεύει στην αυξημένη εμπλοκή του μαθητή με τα αντικείμενα διδασκαλίας (Seaborn & Fels, 2015), καθώς και να αυξήσει τον βαθμό του “student engagement” (EdGlorssary) ενώ σε βάθος χρόνου είναι σε θέση να εμφυσήσει συμπεριφορές οι οποίες θα ευνοήσουν την απόκτηση της γνώσης και τις ορθές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις (Furdu, I., Tomozei, C., & Köse, 2017; Yuan, 2017).

Η παιχνιδοποίηση της μάθησης διαφοροποιείται από τα παιχνίδια για μάθηση, καθώς μέσω αυτής εμπλουτίζονται οι προϋπάρχοντες εκπαιδευτικές δραστηριότητες με στοιχεία δανεισμένα από αυτά. Αυτό βέβαια δεν αποκλείει την ένταξη  των λεγόμενων σοβαρών παιχνιδιών στην όλη εμπειρία, δηλαδή εφαρμογές οι οποίες έχουν σχεδιαστεί με ξεκάθαρο εκπαιδευτικό ορίζοντα.

Η online παιχνιδοποίηση

Μία εκπαιδευτική πλατφόρμα πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά ενός παιχνιδοποιημένου περιβάλλοντος μάθησης, να περιλαμβάνει μηχανισμούς άμεσης ανατροφοδότησης των εκπαιδευόμενων, συστήματα πόντων, πίνακες κατάταξης, βραβεία, κονκάρδες, μπάρες προόδου και ψηφιακούς χαρακτήρες ενώ δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα εκπαιδευτικά παιχνίδια.

Επικοινωνήστε μαζί μας

εάν θέλετε να μάθετε πως μπορούμε να σας βοηθήσουμε;

Η εμπειρία μας από το 1984 εξασφαλίζει την ικανοποιήσει των εκπαιδευόμενων σας !